Що е то архитектурно-художествен синтез?
От създаването на НДК до днес по двореца са работили някои от най-даровитите творци за времето си, сред които Георги Чапкънов, проф. Антон Дончев и Светлин Русев. Тъй като се случва по време на соца, тяхното сътрудничество е ръководено от Държавна комисия към Съюза на художниците и архитектите, оглавявана от акад. Дечко Узунов.
Работата на големия екип от творци е извършвана с подкрепата на представителите на държавната власт, олицетворена от най-големия радетел на българското изкуство и култура от онова време — Людмила Живкова, заедно с Георги Йорданов. Противно на разбиранията за този исторически период обаче, авторите разполагат с голяма творческа свобода, заради което в произведенията на изкуството в НДК не се откриват художествените символи, типични за първите десетилетия на тоталитарната власт.
Сред най-забележителните символи на Националния дворец на културата е „Слънцето“ на скулптора Георги Чапкънов. В спомените си Чапа твърди, че първоначално творбата е срещната с неодобрение. Според някои политически деятели, житните класове, използвани в стилизираното слънце, символизират БЗНС – Българският земеделски народен съюз, а не водещата Българска комунистическа партия. Всъщност скулптурата е вдъхновена от възрожденските резбовани тавани и не съдържа партийни послания. Скулпторът споделя, че приживе Людмила Живкова съдейства за временното поставяне на творбата, което става през 1982 г. – година след смъртта ѝ. Освен „Слънцето“, в НДК може да бъде видяна още една творба на Чапа – металопластиката „И ний сме дали нещо на света“ в източното фоайе на първия етаж. Оттогава насам Георги Чапкънов създава редица елементи от Софийския градски пейзаж.
В централното фоайе на Двореца посетителите са посрещнати от бронзовата скулптура „Възраждане“ на майстора Димитър Бойков, ученик на Марко Марков и създател на паметника на Патриарх Евтимий в София. Статуята символизира новото начало на българската култура, емблема на което е Народният дворец. На фон е поставена творбата „Пламъците“ на Михаил Бенчев. Тя е замислена като допълнение към фигурата „Възраждане“ и, подобно на много от творбите в Двореца, използва фигурата на огъня като символ на светлината и културата. Поради невъзможност за използване на химикали върху настилките в централното фоайе, паното е обработено със смес от пчелен восък и битум, за да се запази от окисляване – техника, позната от времето на Вавилон.
Много от посетители в Зала 1 безспорно помнят и най-пищната метална завеса — пано от блестящи кръгли метални елементи с автор Димо Минков Заимов. Малко обаче знаят, че творбата му се казва “Слънце” и в унисон с темата на много от произведенията в двореца, надгражда и развива слънчевата тема като метафора на културата и просвещението.
В първата половина на 30-те години на миналия век, скулпторът Андрей Николов създава образа на лъва от Паметника на незнайния воин. Увеличето в реален мащаб е дело на неговия колега Кирил Шиваров. Гипсовият оригинал дълго време е съхраняван в двора на дома на скулптора Иван Лазаров на бул. „Васил Левски“ № 56. През 1996 г. моделът е пренесен в НДК и днес се намира на вход А6 на Двореца.
Един от най-разпознаваемите символи на НДК е емблематичната жар-птица (феникс), оформена от извити ивици-лъчи, която е изобразена на оригиналното лого на двореца. Най-често то може да бъде видяно върху дръжките на вратите. Емблемата е дело на легендарния Стефан Кънчев, оставил висок стандарт в българския графичен дизайн чрез стотиците лога и символи, които и до днес продължаваме да виждаме навсякъде.
Ако сме успели да събудим интереса ви, продължете виртуалната си разходка в тази феноменална “галерия” в сайта на НДК, където има немалко информация за творбите в двореца.
—
Статиите за проекта “НДК е #soSofia” са разработени от Виктор Топалов, автор в “Бохемска София” в колаборация с екипа на #soSofia.
В проекта е използван визуален архив от Национален филмов център, Държавна агенция “Архиви”, Български визуален архив и информация от следните източници:
Милошев, Йордан, НДК – спомени на строители | Сп. Архитектура – бр. 1 – 1982, бр. 6 – 1984, бр. 3-4 – 1986 | Мирчева, Симона, Дворец в живота на града | Тромков, Илия. Народен дворец на културата „Людмила Живкова“ | Милев, Иво. “Животът и смъртта на Людмила Живкова” | БНТ. Александрова, Албена. Ковачев, Олег. Етюд за красотата отвътре | omda.bg. Интервю – Гюров, Васил. Гюров, Константин. Места от всекидневието. Кравай. | Лангова, Соня. Шофелинов, Иван. Коен, Емил. Филм – Ние от Кравай. | Трифонова, Теодора. БТВ Новините. 18.07.2017 г. Готов проект за войнишкия паметник има от години. | Веселинов, Веселин. Liternet. Мемориалът на загиналите от първи и шести пехотен полк. | НДК Пресцентър | ndk.bg | newtheatre.bg | Благодарим за разговорите на екипите на НДК. | All Day NDK. | DJ GIORGIO. | Sofia Graffiti Tour.
Проектът “НДК е #soSofia” се реализира с подкрепата на програма „Културно предприемачество в сферата на Културното наследство“ на Национален фонд култура и помощта на нашите верни приятели от Storytel, Fashion Days, Beefeater и DEVIN.
Cookie | Duration | Description |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |